Rustdag Savonlinna
Druppels – Kallevalle – Muikki – Olavinlinna – Liters bier – Oostblok mensen – Zonsondergang

Het heeft de hele nacht geregend. ’s Ochtends denken we dat het nog steeds regent, maar dat zijn de druppels die nog van de bomen vallen. Het is inmiddels al weer mooi weer.
We doen rustig aan omdat we niet verder hoeven. Een half uurtje langer liggen. Rustig douchen en lekker ontbijten in de zon. Naast ons staan twee Finse fietsers, die we voor een kopje koffie uitnodigen. Het zijn Otti (zij) en Petri (hij). Het zijn leuke gesprekken die wel 3 kopjes koffie duren. Van hun leren we veel over Finland. Ze zijn goed geschoold en praten redelijk Engels. We hebben het over Finland, de relatie met de Russen, de Kalevala en de economie. Ze komen uit Lapland en zijn onderweg terug. Jammer dat ze vandaag alweer weg gaan.

Tegen half een zijn we in Savonlinna. We gaan eerst over de markt en ontmoeten de broer van Tapani. Spitting image, maar dan jonger. Zelfde oogopslag en zelfde maniertjes. Hij staat daar miniatuurbootjes te verkopen. Hij verwijst ons naar een eettentje op de markt waar we heerlijke muikki eten. Een soort zoetwater sardientjes die je kunt bakken, koken en roken. Dit is de gebakken soort die je met graat en al eet. Wij eten er ook nog onze vingers bij op.

In Savonlinna zijn veel caches en we proberen er een paar. Midden in het centrum ligt er een, in het volle zicht, onder een terras. Een wonder dat hij er nog ligt.

Via de haven lopen we naar het kasteel Olavinlinna waar we een interessante rondleiding krijgen. Het is de maand van de opera dus het kasteel is hier helemaal op ingericht. Op het middenterrein staat een gigantische tent, maar van buiten merk je er weinig van. Het kasteel is in 1475 gebouwd en is vernoemd naar de Noorse koning Olaf. Het moest Zweden beschermen tegen der Russen, maar het mocht niet baten want ze hebben het meermalen weten te bezetten. Het kasteel is een aantal keren flink beschadigd geweest, onder andere door brand, maar het is weer prachtig gerestaureerd. Het meisje van de rondleiding vertelt leuk details. Bijvoorbeeld dat de soldaten in bier (Is dat zo? Ja, dat is zo.) werden betaalt. Vijf (!) liter op een doordeweekse dag en 7(!) op zondag. Vandaar dat het regelmatig veroverd werd…

In Savonlinna gaan we op zoek naar een boekwinkel en vinden er ook een. Daar hebben ze een Prattchett die ik nog niet ken, dus ik ben weer helemaal gelukkig. Op het dakterras van een hotel in het centrum drinken we nog wat met een mooi uitzicht over het centrum.

Daarna gaan we terug naar de camping waar de avondmaaltijd bestaat uit een broodje en koffie. We nuttigen die in een heerlijk avondzonnetje. Er arriveert een bus met Oostblok mensen die met hun bagage meermalen langs komen lopen. Ze confisceren de keuken maar verder hebben we weinig last van hun.

We doen nog een wandelingetje naar het meer waar de koperen ploert ons bloedend verlaat en dan in de zak. Morgen fietsen we door naar Tapani en Sylvia

Klik op een foto hieronder om hem groter te zien. Je kunt daarna bladeren met de pijtjestoetsen