Woensdag 17 augustus (26): We zijn er bijna...
Greenhead - Newcastle

Gefietst: 79 km (totaal 1803)

Het is toch altijd een beetje afzien in zo'n stapelbed. Ik heb 's nachts mijn vrouw het liefst dicht naast mij. En de wc's zijn ook nog naast onze kamer dus af en toe klapperende deuren. We ontbijten karig in de zaal waar ook de tent ligt te drogen. Alleen een broodje van gisteren en een kopje thee. Dan inpakken en op weg. Het doel van vandaag is Prudhoe, ongeveer 40 kilometer voor de haven. Als we bij het hostel de bocht om gaan manifesteert de eerste helling zich meteen. Gelijk zo'n 20% op de koude spieren. Oeffff!

Daarna op en neer naar Haltwhistle. We hebben gehoord dat daar elk weekend bar-fights zijn, dus ruig volk. Op de woensdagochtend zien we daar weinig van. Gewone mensen die hun gewone boodschappen doen, net als wij. We halen verse broodjes en yoghurt voor het tweede ontbijt. Dit consumeren we in de zon op een bankje in Melkridge. Ja, het is vandaag weer mooi weer. Elke dag is het weer hier een verrassing.

We volgen sinds Carlisle fietsroute 72 en via fikse klimmetjes komen we eerst door Twice Brewed en dan in Once Brewed. Weer zulke fantastische namen. In het Visitor Centre van de Romeinse Vindolande nederzetting maken we een koffie en kletsen we met het Engelse gezin wat ook op de fiets onderweg is. Hij heeft een tatoeage van een (voorblad) tandwiel op zijn kuit. Zo een wil ik ook wel.

Daarna is er nog één steile klim. Bovenop doen we een cache bij een oude “limekiln”. Hierin werden steenkool en leisteen samen verhit. Het lei-poeder werd gebruikt om het land vruchtbaarder te maken. Dan een heerlijke lange afdaling. Het mooie weer is alweer over en het begint aardig te betrekken. Maar we zijn al blij met een droge dag en de uitzichten zijn weer fantastisch. In de verte Hadrian's Wall en heidevelden strelen het oog.

Hexham is een lelijke industriële stad. Ik ben blij dat we erlangs heen gaan. Vervelende automobilisten die ons niet eens over willen laten steken. Corbridge daarentegen is een prachtig geconserveerd Engels stadje. Een genot om doorheen te fietsen. Inmiddels is wel duidelijk dat we gemakkelijk door kunnen fietsen naar Newcastle. Dan kunnen we morgen lekker uitslapen, een beetje shoppen en in de middag de laatste 15 kilometer naar de boot fietsen. Er zijn meerdere hostels dus een slaapplaats vinden moet geen probleem zijn. De route loopt langs een prachtig fietspad langs de rivier de Tyne. Er zijn veel bruggen over deze rivier en omdat we zo de stad naderen kunnen we ze allemaal achter elkaar zien liggen.

Newcastle is, met zijn voorsteden, een gigantische stad maar door het rustige fietspad komen we gemakkelijk richting het centrum. In de verte wordt de lucht pikzwart, het is maar de vraag of we droog aankomen. Het laatste stukje moeten we even zoeken. Ik heb het Eurohostel in de GPS en daarmee navigeren we zo door de stad erheen. En het blijft gelukkig droog, maar verderop moet het noodweer zijn.

Het Eurohostel is als een hotel. Voor £50 hebben we een kamer met vijf slaapplaatsen en een douche/toilet voor onszelf. De fietsen kunnen in de kelder. Ik loop even de stad in om wat te halen om op het eigenlijke einde van de tocht te kunnen proosten. Na 1800 kilometers, zonder ongelukken en zonder fietspech. Een prachtige tocht door Ierland en met Schotland en Engeland als toetje, helemaal geslaagd. Ondanks dat het weer niet altijd meewerkte.

Na de lekkere douche lopen we het centrum van Newcastle in. Het is best mooi hier. Geen zwarte en grauwe gebouwen maar een mooi centrum. Ik ben hier al zeker tien keer langs gereden maar ik ben nog nooit het centrum in geweest. Het is best de moeite waard en morgen gaan we het nader bekijken.

We lopen langs "Barluga", een hele hippe tent waar je ook kunt eten. Hartstikke leuk hier en we eten erg lekker. Saskia heeft een Thai Pork Curry en ik heb een Cod Steak, peppered, met Thaise noodles. Erg smaakvol.

Nog een beetje in feeststemming sluiten we af met koffie/thee, bonbons en een goede whisky. Daarna naar het hostel terug. Er is een gezellige bar met leuke muziek waar we nog een tijdje lezen in goede fauteuils. Heerlijk!

Klik op een foto hieronder om hem groter te zien. Je kunt daarna bladeren met de pijtjestoetsen