De best verborgen schatten van Nederland (12)

Vrijdag 21 april 2017
Baflo – Burdaard (71 km)

God waakt over alles maar zet voor de zekerheid toch maar je fiets op slot

We hadden zo’n mooi plan. Van een collega hoorde ik dat ze met twee personen voor €200 een retour hadden naar Mallorca. Daar fietsen gehuurd en het eiland rond gefietst. Overdag lekker toeren en ’s avond in een hotel aan het strand. Dat lijkt ons ook wel wat en ik check de temperaturen aldaar.

Dat ziet er niet verkeerd uit. In tegenstelling tot Nederland waar het weer nog niet door heeft dat het geen winter meer is. Alleen nog even boeken en we hebben een mooie meivakantie. Wat kan er mis gaan?
Nou dat is best wel veel. Een ticket in de meivakantie (vanaf Eelde) is iets duurder. Voor ons zou dit op €1200 komen. Daarnaast blijkt dat iedereen die kan fietsen een tochtje heeft geboekt op Mallorca. We kunnen alleen komen als we zelf fietsen meenemen. Al met al komt een weekje fietsen dan boven de €2500, los van het feit dat vliegen met de fiets een van mijn nachtmerries is. Dat gaan we dus niet doen.

Ik heb een alternatief dat bijna vergelijkbaar is; Rondje door Friesland. Het weerbericht is even uitdagend. Als je de windkracht bij de temperaturen optelt, is het bijna hetzelfde. We zijn geen mietjes, dus we gaan gewoon. En wel meteen op vrijdag dan zijn we op woensdag weer thuis zodat we dan kunnen beginnen met de bouw van de ark. En voor het geld dat we uitsparen, kunnen we gouden regenpakken kopen. Een oude droom gaat in vervulling…

Alleen fietsen is wat saai. We willen onderweg graag wat zien. In een paar gidsen (Rik Zaal, Natuurmonumenten en een boekje met verrassende plekken in Nederland) heb ik wat interessante gelegenheden uitgezocht en daar een route langs gepland.

De eerste dag staat in het teken van een bedevaart. Veel kerken, heilige bronnen en zelfs een boeddhistische tempel. Rond half tien fietsen we onder een bewolkte hemel weg. Maar het is droog en de wind valt nog mee. Dat is al een bonus.

Eerst gaan we naar Warfhuizen. Daar staat nog een van de drie luchtwachttorens in Nederland. Tijdens de koude oorlog was men bang dat er stiekem een invasie met vliegtuigen plaats zou vinden. Daarom werden in heel Nederland torens neergezet waar vrijwilligers keken of luisterden naar naderende vliegtuigen. Als ze hem konden zien, dan werd er snel in een boekje met vliegtuig silhouetten opgezocht of het een vriend of een vijand was.

In 1968 werd deze dienst opgedoekt. Enerzijds omdat de dreiging niet meer zo groot was. Maar de mannen hadden ook moeite om de overvliegende straaljagers te identificeren. Ze waren al voorbij voordat ze de map open hadden. De torens verdwenen langzaam uit Nederland. Een toren was vaak opgebouwd uit prefab betonnen elementen die volgens een soort raatbouw opgetrokken werden. Betonrot en vandalisme zorgen ervoor dat de toren bij Warfhuizen aan het vervallen was. Er kon geen koper gevonden worden die hem wilde onderhouden. Uiteindelijk is in 2016, via crowdfunding, genoeg geld bij elkaar gesprokkeld om hem te herstellen. En tegen dat herstel zitten wij nu aan te kijken.

Gelukkig komen we later deze tocht nog een van de twee andere torens tegen. Misschien dat die er beter bij staat.

Op de terugweg gaan we weer door Warfhuizen. In het kerkje aldaar woont een kluizenaar. We zijn er al eerder geweest en toen hoorde we hem rommelen achter het altaar. Nu we er toch langs komen, kijken we nog een keertje binnen. En vallen met de neus in de boter want hij is een mis aan het opdienen. In een jurk. De mis bestaat uit een hoop gebaren, kussen en knielen. En alles wordt gefluisterd want hij mag niet praten. Wel zingt hij Latijnse teksten die prachtig klinken in het kerkje. Het is sowieso een pracht en praal binnen. Als je in de buurt bent zou ik zeker even kijken.

Hierna gaan wij verder westwaarts. Bij de kerk in Zuurdijk zoeken we nog een cache. Beetje vervallen dorp trouwens, dat Zuurdijk. In Zoutkamp maken we nog een koffie met uitzicht op de haven.

En dan gaan we via Nationaal Park Lauwersmeer de grens met Friesland over. Inmiddels is de wind wakker geworden en is het bikkelen.

Bij Dokkumer Niewezijlen komen we langs een toeristisch fietspad dat ons in Dokkum brengt.

In Dokkum gaan we op zoek naar de Bonifatiusbron. We kennen deze man allemaal van de geschiedenislessen. Hij kwam het evangelie brengen bij de Friezen maar daar waren ze niet zo blij mee. Een kopje kleiner maken lost het probleem acuut op. Maar ondertussen had hij nog wel tijd om voor een bron te zorgen. Er gaan meerdere verhalen hierover de ronde, maar het mooist vind ik de versie waar zijn paard wegzakt in de grond en toen die eruit getrokken werd, was er ineens een bron met helder water.

Nou, dat heldere water is er niet echt meer. Het is nu een vieze algenpoel geworden. Het water schijnt geneeskrachtige wonderen te verrichten dus ik smeer wat op mijn rug onder het motto ‘baat het niet dan schaadt het ook niet’. En inderdaad. Het baat niet. In de tuin hebben ze nog een kruisweg aangelegd. Via tableaus wordt de kruisgang van Christus weergegeven die de pelgrims zien als ze een rondje door de tuin maken. Toch is het een mooi plekje als ze de bron een beetje schoon maken en het water laten stromen. In de kerk ligt overigens nog een deel van zijn schedel.

Wij vinden het tijd voor eens een ander geloof. Via het vlakke en open Friese landschap fietsen we naar Hantum.

Daar is in 1988 de eerste boeddhistische tempel neergezet. Vanuit de verte niet te zien want de bomen eromheen onttrekken het geheel aan het gezicht. Maar binnen de bomen staat de stoepa ‘Tashi Gomang‘ die met zijn 13 meter hoogte voor de wereldvrede is. Maar goed, dat zijn we tenslotte allemaal. Het in stand houden van de Stoepa moet door een echt Lama gebeuren. Hij is ooit gebouwd door een lama, maar die is een jaar of wat geleden overleden. Vandaar dat er nu een paar keer per jaar een opvolger uit Tibet komt om deze taak te vervullen.
Het is een mooi kleurig plekje. We draaien even aan alle mantra rollen om onze karma  op te laden. En maken een praatje met de beheerder, die ons overigens thee aanbiedt. Goed voor zijn karma. Volgens de boeddhistische leer zou je alles voor anderen moeten doen om je karma te verhogen. Een hoog karma betekent dat je in een volgend leven beter terugkomt. Kan ik me wel in vinden.

Als laatste vandaag hebben we het kerkje in Janum op de lijst staan. Het is eigenlijk een kerkmuseum maar dit is alleen op zaterdag open.

Voor ons is het kerkje op de terp al mooi genoeg. De oudste delen komen uit de elfde eeuw maar de kerk zelf is uit de dertiende eeuw. Er is geen toren dus de klok hangt gewoon buiten onder een afdakje. We drinken een kopje thee en laten het allemaal eens op ons inwerken.

Inmiddels geloven we het allemaal wel met al dat geloof. Het is nog een klein stukje naar Burdaard. De wind is alleen maar harder gaan waaien dus het is het laatste stukje best ploeteren.We slapen bij een Vriend op de Fiets waar we na een dikke 70 kilometer aankomen.
Voor Mevr. de J. zijn we de eerste gasten en ze is wat zenuwachtig. De kamer is erg klein maar de douche is prima. In het enige restaurant van Burdaard vullen we het vocht bij en eten we een voedzame maaltijd. Ondanks de weersvoorspelling hebben we een mooie dag gehad. Veel gezien en het is weer heerlijk om te fietsen.

friesland-1

Noot:
Deze blog maakt deel uit van een serie van artikelen over bijzondere plekken in Nederland. Het overzicht van alle plekken kun je vinden op mijn website. Daar kun je ook info-boekjes, kaartjes en gpx (route) bestanden downloaden.

8 gedachten over “De best verborgen schatten van Nederland (12)

1. Willem zegt:

Wederom een prachtig verhaal, weer eens wat anders. Ik hoop dat de wind wat gaat liggen en de regen op Mallorca valt en niet in Friesland.

2. Ben @ Ingrid zegt:

Mooi verhaal weer Hans. Zo hebben wij eens in Groningen, onze persoonlijke bedevaart gedurende een week gelopen over het LAW Domela (Nieuwenhuizen) pad. us verlosser.
    We waren na een week weer verkwikt, gelaaft en ideologisch opgeladen…….